Środki masowego przekazu, podobnie jak wszystkie media społecznościowe, są dobrymi i praktycznymi środkami, aby poprzez rozpowszechnianie zdrowych koncepcji bycia kobietą zwiększyć rolę kobiet we współczesnym społeczeństwie, przekazywać dobre przykłady i wyniki jakie kobiety osiągają w wielu dziedzinach ekonomii i poza nią, społeczne względy kobiet, dając tym samym młodym kobietom przykłady wzmocnienia pozycji ekonomicznej.
Od kobiet tradycyjnie oczekuje się, że będą przede wszystkim koncentrować się na środowisku domowym. Postrzegane przez kobietę zainteresowania związane z domem i promowanie takich wzorów niekorzystnie wpływają na wyniki wzmacniania kobiet.
Dane z 2021 r. ukazują ewidentną dominację mężczyzn w mediach. Istnieje bardzo znacząca przewaga mężczyzn jako twórców materiałów dziennikarskich, ekspertów, specjalistów, polityków. Zauważyć można również, że tematyka materiałów nie zmieniła proporcji, ponieważ w tematach nawet bezpośrednio dotykających kobiet, głos częściej zabierali mężczyźni.
Nisk reprezentacja kobiet wynika z miejscem kobiet w polskiej przestrzeni publicznej. Media odzwierciedlają to, co dzieje się w naszym otoczeniu. Osoby najczęściej wypowiadające się w mediach to osoby piastujące wysokie stanowiska państwowe czy zajmujące kluczowe funkcje w organizacjach różnego typu. Należy jednak walczyć o podniesienie reprezentacji kobiet w mediach, aby przedstawiane w nich obrazy nie były jedynie związane z perspektywą męską.
Reprezentacja kobiet w mediach w naturalny sposób wzrośnie, gdy w ogóle wzrośnie rola kobiet w przestrzeni społecznej.
Badanie trzech najpopularniejszych serwisów informacyjnych w Polsce w 2021 r. pokazało, że zdecydowanie częściej w materiałach dziennikarskich zamieszczano wypowiedzi mężczyzn (75 proc.). Liczba komentarzy udzielanych przez kobiety była o 6424 niższa i stanowiła 25 proc. wszystkich wypowiedzi. Główne wydania serwisów telewizyjnych najczęściej prowadziły kobiety – prezenterki witały widzów w 55 proc. analizowanych serwisów. Najwięcej programów poprowadziła Anita Werner z TVN (34). TVN był jedyną stacją, w której to mężczyźni częściej byli gospodarzami Faktów (62 proc.). Udział kobiet prowadzących główne wydanie „Wiadomości” wynosił 67 proc., a „Wydarzeń” 61 proc..
Duża dysproporcja jest również na polu autorstwa materiałów przygotowywanych do głównych wydań serwisów informacyjnych. Aż trzy na cztery publikacje podpisane były imieniem i nazwiskiem mężczyzny. Najlepiej sytuacja wygląda w serwisach TVN, gdzie kobiety odpowiedzialne były za 38 proc. materiałów. Największa przepaść występuje w Wiadomościach TVP, gdzie autorki stanowiły tylko 9 proc. W Wydarzeniach Polsatu wykorzystano natomiast 29 proc. dziennikarskich materiałów kobiet.
Równouprawnienie w mediach pozostaje pustą deklaracją – odsetek kobiet wypowiadających się w „Wiadomościach” TVP, „Faktach” TVN oraz „Wydarzeniach” Polsatu w 2021 r. wyniósł 25 proc. – o 1 pkt. proc. (!) więcej niż w 2013 roku. Telewizyjne serwisy to ciągle podstawowe źródło informacji dla znacznej części naszego społeczeństw, tymczasem na szklanym ekranie nadal dominuje męski punkt widzenia.
Deficyt równowagi płci w najpopularniejszych telewizyjnych serwisach informacyjnych.
Liczba mężczyzn (9535, czyli 75 proc.) wypowiadających się w materiałach vs liczba kobiet (3111, czyli 25 proc.). Największą dysproporcję płci odnotowano w „Wiadomościach” TVP, w których udział wypowiadających się kobiet wyniósł tylko 21 proc. – co pokazuje ewidentną dominację mężczyzn w mediach.
Rola mediów jest bardzo ważna dla przyspieszenia wzmacniania kobiet.
Środki masowego przekazu, podobnie jak wszystkie media społecznościowe, są dobrymi i praktycznymi środkami, aby poprzez rozpowszechnianie zdrowych koncepcji bycia kobietą zwiększyć rolę kobiet we współczesnym społeczeństwie, przekazywać dobre przykłady i wyniki jakie kobiety osiągają w wielu dziedzinach ekonomii i poza nią, społeczne względy kobiet, dając tym samym młodym kobietom przykłady wzmocnienia pozycji ekonomicznej.
Od kobiet tradycyjnie oczekuje się, że będą przede wszystkim koncentrować się na środowisku domowym. Postrzegane przez kobietę zainteresowania związane z domem i promowanie takich wzorów niekorzystnie wpływają na wyniki wzmacniania kobiet.
Dominacja mężczyzn w mediach
Dane z 2021 r. ukazują ewidentną dominację mężczyzn w mediach. Istnieje bardzo znacząca przewaga mężczyzn jako twórców materiałów dziennikarskich, ekspertów, specjalistów, polityków. Zauważyć można również, że tematyka materiałów nie zmieniła proporcji, ponieważ w tematach nawet bezpośrednio dotykających kobiet, głos częściej zabierali mężczyźni.
Nisk reprezentacja kobiet wynika z miejscem kobiet w polskiej przestrzeni publicznej. Media odzwierciedlają to, co dzieje się w naszym otoczeniu. Osoby najczęściej wypowiadające się w mediach to osoby piastujące wysokie stanowiska państwowe czy zajmujące kluczowe funkcje w organizacjach różnego typu. Należy jednak walczyć o podniesienie reprezentacji kobiet w mediach, aby przedstawiane w nich obrazy nie były jedynie związane z perspektywą męską.
Reprezentacja kobiet w mediach w naturalny sposób wzrośnie, gdy w ogóle wzrośnie rola kobiet w przestrzeni społecznej.
Dziennikarki i prezenterki w mediach
Badanie trzech najpopularniejszych serwisów informacyjnych w Polsce w 2021 r. pokazało, że zdecydowanie częściej w materiałach dziennikarskich zamieszczano wypowiedzi mężczyzn (75 proc.). Liczba komentarzy udzielanych przez kobiety była o 6424 niższa i stanowiła 25 proc. wszystkich wypowiedzi. Główne wydania serwisów telewizyjnych najczęściej prowadziły kobiety – prezenterki witały widzów w 55 proc. analizowanych serwisów. Najwięcej programów poprowadziła Anita Werner z TVN (34). TVN był jedyną stacją, w której to mężczyźni częściej byli gospodarzami Faktów (62 proc.). Udział kobiet prowadzących główne wydanie „Wiadomości” wynosił 67 proc., a „Wydarzeń” 61 proc..
Duża dysproporcja jest również na polu autorstwa materiałów przygotowywanych do głównych wydań serwisów informacyjnych. Aż trzy na cztery publikacje podpisane były imieniem i nazwiskiem mężczyzny. Najlepiej sytuacja wygląda w serwisach TVN, gdzie kobiety odpowiedzialne były za 38 proc. materiałów. Największa przepaść występuje w Wiadomościach TVP, gdzie autorki stanowiły tylko 9 proc. W Wydarzeniach Polsatu wykorzystano natomiast 29 proc. dziennikarskich materiałów kobiet.
Udział kobiet w debacie publicznej, na podstawie telewizyjnych serwisów informacyjnych.
Równouprawnienie w mediach pozostaje pustą deklaracją – odsetek kobiet wypowiadających się w „Wiadomościach” TVP, „Faktach” TVN oraz „Wydarzeniach” Polsatu w 2021 r. wyniósł 25 proc. – o 1 pkt. proc. (!) więcej niż w 2013 roku. Telewizyjne serwisy to ciągle podstawowe źródło informacji dla znacznej części naszego społeczeństw, tymczasem na szklanym ekranie nadal dominuje męski punkt widzenia.
Deficyt równowagi płci w najpopularniejszych telewizyjnych serwisach informacyjnych.
Liczba mężczyzn (9535, czyli 75 proc.) wypowiadających się w materiałach vs liczba kobiet (3111, czyli 25 proc.). Największą dysproporcję płci odnotowano w „Wiadomościach” TVP, w których udział wypowiadających się kobiet wyniósł tylko 21 proc. – co pokazuje ewidentną dominację mężczyzn w mediach.
Vox Feminae Institute, 33/13 Nowy Świat , 00-029 Warsaw, voxfeminae.org@gmail.com
NIP: 5252809695, Account: 31 1140 2004 0000 3002 7954 2165
Instytut Vox Feminae, ul. Nowy Świat 33/13, 00-029 Warszawa, voxfeminae.org@gmail.com
NIP: 5252809695, Konto: 94 1090 1043 0000 0001 6052 5138
Wartość dofinansowania 139 950 zł. Całkowita wartość́ zadania publicznego 191 370 zł Projekt „Forum 52%” dotyczy wspierania dialogu obywatelskiego i edukacji oraz budowania potencjału przez kształtowanie wizerunku organizacji obywatelskich w przestrzeni publicznej.
Cookie | Duration | Description |
---|---|---|
cookielawinfo-checbox-analytics | 11 months | Ten plik cookie jest ustawiany przez wtyczkę GDPR Cookie Consent. Ten plik cookie służy do przechowywania zgody użytkownika na pliki cookie w kategorii „Analytics”. |
cookielawinfo-checbox-functional | 11 months | Plik cookie jest ustawiany przez RODO, zgoda na zapisywanie zgody użytkownika na pliki cookie w kategorii „Funkcjonalne”. |
cookielawinfo-checbox-others | 11 months | Ten plik cookie jest ustawiany przez wtyczkę GDPR Cookie Consent. Plik cookie służy do przechowywania zgody użytkownika na pliki cookie w kategorii „Inne. |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 11 months | Ten plik cookie jest ustawiany przez wtyczkę GDPR Cookie Consent. Pliki cookies używane są do przechowywania zgody użytkownika na pliki cookies w kategorii „Niezbędne”. |
cookielawinfo-checkbox-performance | 11 months | Ten plik cookie jest ustawiany przez wtyczkę GDPR Cookie Consent. Plik cookie służy do przechowywania zgody użytkownika na pliki cookie w kategorii „Wydajność”. |
viewed_cookie_policy | 11 months | Plik cookie jest ustawiany przez wtyczkę GDPR Cookie Consent i służy do przechowywania informacji o tym, czy użytkownik wyraził zgodę na użycie plików cookie. Nie przechowuje żadnych danych osobowych. |